John Debney ist einer der renommiertesten Filmkomponisten der Gegenwart. Der dreifache Emmy-Gewinner erhielt eine Oscar-Nominierung für „The Passion of the Christ“. Aus seiner Feder stammt die Musik zu über 200 Filmen, u. a. auch der Score zu „The Jungle Book“, „Iron Man“, „Ice Age“ und „The Greatest Showman“. Sein Team wird ergänzt durch Hannah Friedman, Michael Weiner, Alan Zachary und Siedah Garrett, die eng mit Michael Jackson zusammenarbeitete.
Andreas Gergen als Regisseur leistet neben der Inszenierung konsequente Entwicklungsarbeit mit Workshops, um die Uraufführung dieses hochkarätigen Teams vorzubereiten. Milica Jovanović, die in Salzburg seit Jahren die Rolle der Maria in „The Sound of Music“ verkörpert, wird in der Hauptrolle der Elisabeth zu erleben sein. Der gebürtige Kölner Dominik Hees übernimmt die Rolle des Justin.
John Debney is one of the most prestigious contemporary film composers. He won three Emmy Awards and was nominated for an Academy Award for “The Passion of the Christ”. He wrote the music for more than 200 films, including the original scores for “The Jungle Book”, “Iron Man”, “Ice Age” and “The Greatest Showman”. His team for this project consists of Hannah Friedman, Michael Weiner, Alan Zachary and Siedah Garrett, who worked closely with Michael Jackson.
Director Andreas Gergen is not only staging the play, but is also involved in its ongoing development, leading workshops to prepare the team of top-level artists for the world premiere. Milica Jovanović, who plays Maria in “The Sound of Music” in Salzburg, will star in the leading role of Elisabeth.
Musikalische Leitung und Komposition
John Debney ist ein US-amerikanischer Filmkomponist. Zu seinen Werken zählen Kompositionen für Filme aus unterschiedlichsten Genres wie z.B. der Familienfilm „Buddy – Der Weihnachtself“ (2003), der Actionfilm „Iron Man 2“ (2010) oder Mel Gibsons „Die Passion Christi“ (2004), wofür Debney auch mit dem Oscar nominiert wurde. Als spartenübergreifendes Talent komponierte Debney für Komödien („Bruce Allmächtig“, 2003), Sci-Fi Actionfilme („Predators“, 2010), Horrorfilme („Dream House“, 2011) und Liebesfilme („Valentinstag“, (2010). Weiters zählen zu seinem Oeuvre Filme wie „Plötzlich Prinzessin“ (2001), „Sin City“ (2005), „Der Dummschwätzer“ (1997), „Spy Kids“ (2001), „Freundschaft Plus“ (2011), „Ein Königreich für ein Lama“ (2000), „Ich weiß, was du letzten Sommer getan hast“ (1997) und „Hocus Pocus“ (1993). Zu Debneys aktuellsten Arbeiten zählen Disneys “The Jungle Book” (2016) in der Regie von Jon Favreau, Foxs “Ice Age – Kollision voraus!” (2016) von Mike Thurmeier, der Action-Fantasy Film “League of Gods” (2016) mit Jet Li in der Hauptrolle sowie die Netflix Komödie „Santa Clarita Diet“ (2017) mit Drew Barrymore und Timothy Olyphant. Als nächstes Projekt steht der Action-Thriller „High Wire Act“ (2017) mit Rosamund Pike und Jon Hamm in den Hauptrollen an. Geboren wurde Debney in Glendale, Kalifornien. Seine professionelle Karriere begann nach einem Studium am California Institute of the Arts mit ersten Arbeiten für die Disney Studios und verschiedene Fernsehserien. Seinen ersten Emmy-Award erhielt er 1990 für die Titelmusik von „7 für die Gerechtigkeit“. Seitdem wurde er drei weitere Male mit dem Emmy ausgezeichnet („seaQuest DSV“) und war insgesamt sechs Mal nominiert (zuletzt 2012 für seine Arbeit an Kevin Costners „Hatfields & McCoys“). Sein Exkurs in das Genre der Videospiele –„Lair“ aus 2007 – brachte ihm eine Nominierung für den BAFTA (British Academy Film Award) sowie eine Auszeichnung für „Best Videogame Score“ der International Film Music Critic Association. Debney arbeitete mit namhaften Regisseuren wie Robert Rodriguez, Garry Marshall, Mel Gibson, den Farrelly Brüdern, Jon Favreau, Jim Sheridan, Ivan Reitman, Peter Chelsom, Rob Cohen, Brian Robbins, Tom Shadyac, Sam Raimi, Adam Shankman, Howie Deutsch, Renny Harlin, Peter Hyams und Kenny Ortega. Die Academy of Motion Pictures Arts and Sciences nominierte ihn für einen Oscar für seine Filmmusik zu „Die Passion Christi“ (die Uraufführung der Symphonie fand in Rom statt), und 2005 war er der jüngste Empfänger des ASCAP Henry Mancini Career Achievement Awards. John Debney: “If I’m doing my job well, I need to feel it. I really try to make sure that whatever I’m doing— even if it’s a comedy—that I’m feeling it and feeling either humor or the pathos or the dramatic impact of what I’m seeing. That’s the way I approach it.”
Musical director and composer
John Debney is the ultimate film music character actor. In equal demand for family films like Elf as he is for adventure films like Iron Man 2, the Oscar-nominated composer also scored the poignantly brutal The Passion of the Christ. Debney is an agile jack-of-all-genres, composing for comedies (Bruce Almighty), sci-fi action (Predators), horror (Dream House) and romance (Valentine’s Day) with the same confidence and panache. Debney is also known for his work in such films as Princess Diaries, Sin City, Liar Liar, Spy Kids, No Strings Attached, The Emperor’s New Groove, I Know What You Did Last Summer and Hocus Pocus. Debney’s most recent work includes Disney’s The Jungle Book directed by Jon Favreau, Fox’s Ice Age: Collision Course, directed by Mike Thurmeier, the action fantasy, League of Gods starring Jet Li and the Netflix series comedy, Santa Clarita Diet starring Drew Barrymore and Timothy Olyphant. Up next for Debney is the action thriller, High Wire Act starring Rosamund Pike and Jon Hamm. Born in Glendale, California, Debney’s professional life began after he studied composition at the California Institute of the Arts, when he went to work writing music and orchestrating for Disney Studios and various television series. He won his first Emmy in 1990 for the main theme for The Young Riders, and his career soon hit a gallop. Since then he has won three more Emmys (Sea Quest DSV), and been nominated for a total of six (most recently in 2012 for his work on the Kevin Costner western miniseries Hatfields & McCoys). His foray into videogame scoring—2007’s Lair—resulted in a BAFTA nomination and a Best Videogame Score award from The International Film Music Critics Association. Debney has collaborated with acclaimed directors as diverse as Robert Rodriguez, Garry Marshall, Mel Gibson, the Farrelly Brothers, Jon Favreau, Jim Sheridan, Ivan Reitman, Peter Chelsom, Rob Cohen, Brian Robbins, Tom Shadyac, Sam Raimi, Adam Shankman, Howie Deutch, Renny Harlin, Peter Hyams and Kenny Ortega. He was nominated by the Academy for his Passion of the Christ score (which he adapted into a symphony that had a live performance in Rome), and in 2005 was the youngest recipient of ASCAP’s Henry Mancini Career Achievement Award. “If I’m doing my job well,” says Debney, “I need to feel it. I really try to make sure that whatever I’m doing— even if it’s a comedy—that I’m feeling it and feeling either humor or the pathos or the dramatic impact of what I’m seeing. That’s the way I approach it.”
Buch
Hannah Friedman, geboren 1986, ist die Tochter des angesehenen Singer-Songwriters Dean Friedman. Friedman studierte Drehbuch an der Yale University und war Gewinnerin des Yale Playwright‘s Festival. Ebenso gewann sie beim Flying Solo New York Television Festival. Friedmans erster Roman “Everything Sucks” wurde bei HCI Books veröffentlicht. Friedman erzählt darin die Geschichte ihrer Jugend und des Erwachsenwerdens. Die Resonanz auf ihr Buch war herausragend und wurde als Pilotfolge für den Sender ABC adaptiert. Friedmans Arbeiten erschienen in Newsweek, Salon.com, Jezebel, Cosmopolitan, Seventeen und The Week. Sie schrieb u. a. für die US-amerikanischen Comedy-Serien „Friend Me“ (2012-2013, CBS) sowie „Super Fun Night“ (2013-2014, ABC) und war Executive Story Editor für die Sitcom „About a Boy“ (2014-2015, NBC). Als Schauspielerin war sie in der Netflix-Serie „Wet Hot American Summer: Ten Years Later“ zu sehen (2015). Momentan arbeitet Friedman an der Drama-Comedy-Serie „Roadies“ (2016-2017, Showtime) sowie als Executive Producer für die animierte Serie „Trolls“ für Dreamworks.
Hannah Friedman studied playwriting at Yale and won the Yale Playwright's festival as well as the Flying Solo New York Television Festival. Her first memoir “Everything Sucks” was adapted as a pilot for ABC. Her work has appeared in Newsweek, Salon.com, Jezebel, Cosmopolitan, Seventeen, and The Week, and she has written on comedies for CBS’s FRIEND ME, ABC’s SUPER FUN NIGHT, and NBC’s ABOUT A BOY. Hannah was recently cast as a regular in WET HOT AMERICAN SUMMER for Netflix and is currently writing on the Showtime series ROADIES as well as showrunning the animated series TROLLS for Dreamworks.
Liedtexte
Die GRAMMY-Gewinnerin und zweifach oscarnominierte Sängerin und Songschreiberin Siedah Garrett hat wie niemand sonst zur Popkultur beigetragen. Garrett wurde in Los Angeles geboren und begann bereits im Alter von 15 Jahren eine Karriere als Backgroundsängerin. Ihre Erfahrung im Musikgeschäft lässt sich nur als äußerst vielseitig bezeichnen. Nichts ist ihr fremd – von den Anfängen als Sängerin in verschiedenen lokalen Bands bis zum Aufstieg zu einer der gefragtesten Songschreiberinnen der Welt. Siedah hat mit Michael Jackson zusammengearbeitet und war Mitglied seiner Band. Bekannt ist sie vor allem als Co-Autorin des Megahits „Man in the Mirror“ vom Album „Bad“, mit dem der King of Pop 1987 die Charts stürmte, sowie als Jacksons Duettpartnerin auf der ersten Single dieses Albums, „I Just Can’t Stop Loving You“. Sie begleitete Michael Jackson auch als Sängerin auf seiner Dangerous World Tour. Neben Jackson haben auch ihr Mentor Quincy Jones sowie Aretha Franklin, Miles Davis, Earth Wind & Fire, Jamie Foxx, Jennifer Hudson, will.i.am, Ray Charles, Sarah Vaughn, Ella Fitzgerald, Toto, Sheena Easton, Natalie Cole, Barry White, The Pointer Sisters, Donna Summer, Dionne Warwick, Patti Austin, Roberta Flack, Al Jarreau und viele andere KünstlerInnen Siedahs Songs aufgenommen. Ihr erster großer Hit als Sängerin war „Don’t Look Any Further“, ein Duett mit dem ehemaligen Temptations-Sänger Dennis Edwards, das inzwischen als Klassiker gilt. Außerdem tourte sie international mit Madonna, Sergio Mendes, Wang Chung und The Brand New Heavies und trat kürzlich mit der Popsensation Aloe Blacc auf. Siedahs Musik findet auch in Film- und Fernsehproduktionen Verwendung, etwa in „Lego Batman“, „Rio“, „Rio 2“, „Dreamgirls“, „The Voice“ und der Netflix-Serie „Fuller House“, sowie im immens erfolgreichen Playstation-Spiel „Nioh“. 2017 veröffentlichte Siedah ihre Single „G.H.E.T.T.O.“ (Greatness Happens Even Though There’s Oppression), die begeisterte Kritiken erhielt und auf der auch der GRAMMY-Gewinner und Oscarpreisträger Common zu hören ist, der als Rapper, Schauspieler und Sänger erfolgreich ist. Die Single ist eine motivierende Hymne darüber, dass sich Menschen nicht von ihrer Herkunft definieren lassen sollten, und wurde erstmals im Online-Magazin Essence präsentiert. Kürzlich schrieb Siedah gemeinsam mit dem oscarnominierten Komponisten John Debney die Musik für das Musical „Meine Stille Nacht“, das demnächst Premiere feiert. Derzeit arbeitet sie mit dem Komponisten und Produzenten Harvey Mason Jr., einem mehrfachen GRAMMY-Gewinner, an der Musicalversion von Will Smiths Blockbusterfilm „The Pursuit of Happyness“.
Lyrics
Siedah Garrett is a GRAMMY-winning and twice Academy Award nominated singer/songwriter whose contributions to popular culture are unparalleled. A native of Los Angeles, Garrett began her career as a background vocalist when she was just 15 years old. Her experience in the music business has been varied, to say the least. She’s done it all – from being a singer in a variety of local bands in her early days, to catapulting to the status of one of the most sought after songwriters in the world. A collaborator and band member of Michael Jackson’s, Siedah is most famous for co-writing The King of Pop’s megahit “Man in the Mirror” from his chart-topping 1987 album, “Bad”, and as his duet partner on “I Just Can’t Stop Loving You”, that album’s first single. She also toured with Jackson as featured vocalist on his Dangerous World Tour. In addition to Jackson, artists who have recorded on Siedah’s songs include mentor Quincy Jones, Aretha Franklin, Miles Davis, Earth Wind & Fire, Jamie Foxx, Jennifer Hudson, will.i.am, Ray Charles, Sarah Vaughn, Ella Fitzgerald, Toto, Sheena Easton, Natalie Cole, Barry White, Pointer Sisters, Donna Summer, Dionne Warwick, Patti Austin, Roberta Flack, Al Jarreau, and many others. As a recording artist, her first big hit was the now classic duet with ex-Temptation Dennis Edwards, “Don’t Look Any Further”. She has also toured internationally with Madonna, Sergio Mendes, Wang Chung, and The Brand New Heavies, and recently performed alongside pop sensation Aloe Blacc. Film and television productions to use Siedah’s music include “Lego Batman”, “Rio”, “Rio 2”, “Dreamgirls”, “The Voice”, and Netflix’ “Fuller House”, and the hugely successful Playstation video game “Nioh”. In 2017, Siedah released her critically acclaimed single “G.H.E.T.T.O.” (Greatness Happens Even Though There’s Oppression) which featured GRAMMY and Academy Award-winning rapper/ actor/activist, Common. The single, which is a motivational anthem about not being defined by where you come from, premiered in Essence magazine online. Most recently, Siedah has partnered with Academy Award nominated composer John Debney to create music for a forthcoming musical theater production entitled, "Silent Night", and is now collaborating with multi-GRAMMY winning composer/producer Harvey Mason, Jr. on the musical theater production of Will Smith’s blockbuster film, “The Pursuit of Happyness”.
Liedtexte
Alan Zachary und Michael Weiner schrieben die Musik zum Broadwaymusical „First Date“, das im Longacre Theatre am Broadway lief und danach weltweit über 100 Produktionen erlebte. Kürzlich schrieb das Duo alle Songs für die von Kritikern gelobte Musicalepisode der ABC-Fantasyserie „Once Upon a Time“ und entwickelte „The Real Fairy Godmother“, eine Comedy-TV-Serie für ABC mit Kristin Chenoweth in der Hauptrolle. Auf der Bühne ist das Team demnächst durch die Musicals „17 Again“ (Regie: Adam Shankman) und „13 Going on 30“ (Regie: Andy Fickman) vertreten. Außerdem schrieben die beiden Musik und Texte für eine Musicalfassung des Films „Secondhand Lions“ (Buch: Rupert Holmes / Produzent: Warner Brothers), die im 5th Avenue Theatre in Seattle Premiere feierte. Zachary & Weiner wurden auch mit dem Buch und den Songs für den größten Musicalerfolg des Harry-Potter-Universums betraut – „Celestina Warbeck & The Banshees“, basierend auf einer von J.K. Rowling geschaffenen Figur und derzeit zu sehen in den Universal Studios Orlando. Weiters schrieb das Duo für die Disney Cruise Line das Buch und die Songs für das äußerst erfolgreiche Originalmusical „Twice Charmed“ (Soundtrack: Walt Disney Records) sowie Songs und Bühnenshows für Disney-Themenparks auf der ganzen Welt. Das Autorenteam hat Pilotfilme, Spielfilme und Songs für ABC, FOX, Disney Channel, VH1, Nickelodeon und Amazon Studios entwickelt. Großer Bekanntheit erfreut sich auch ihr frecher Werbejingle für Folgers Coffee mit dem Titel „Happy Morning“, der Teil einer sehr erfolgreichen viralen Marketingkampagne im Internet war. Zachary & Weiner sind Träger des ASCAP Foundation Richard Rodgers New Horizons Award, der von der Broadwaylegende Stephen Schwartz überreicht wurde. www.zacharyandweiner.com
Songwriters/Screenwriters Alan Zachary and Michael Weiner wrote the score for the Broadway musical “First Date”, which played on Broadway at the Longacre Theatre and has subsequently had over a hundred productions around the world. Recently, the duo penned all the songs for the critically acclaimed musical episode of ABC’s fantasy series “Once Upon a Time” and developed “The Real Fairy Godmother”, a comedy TV series for ABC, starring Kristin Chenoweth. Upcoming stage musicals include: “17 Again” (director: Adam Shankman) and “13 Going on 30” (director: Andy Fickman). The team also wrote music and lyrics for a stage musical adaptation of the film “Secondhand Lions” (book: Rupert Holmes / producer: Warner Brothers) which premiered at Seattle’s 5th Avenue Theatre. Zachary & Weiner had the honor of writing the script and songs for the hottest musical act in the world of Harry Potter, “Celestina Warbeck & The Banshees”, based on a character created by J.K. Rowling – currently playing at Universal Studios Orlando. Additionally, the duo wrote the book and songs for Disney Cruise Line’s long-running original stage musical “Twice Charmed” (soundtrack on Walt Disney Records) and have created songs and stage shows for Disney Theme Parks around the globe. The writing team has developed pilots, movies and songs for ABC, FOX, Disney Channel, VH1, Nickelodeon and Amazon Studios. And you may have heard their irreverent theme song for Folgers Coffee entitled “Happy Morning” which was featured in a popular viral marketing campaign that swept the Internet. Zachary & Weiner are recipients of the ASCAP Foundation Richard Rodgers New Horizons Award, presented by Broadway legend Stephen Schwartz. www.zacharyandweiner.com
Idee
Richard Kraft ist Miteigentümer von Kraft-Engel Management, einer der weltweit führenden Agenturen, die sich auf die Vertretung von Film-, Theater-, Fernseh- und Videospielkomponisten spezialisiert hat. Richard Kraft und seine Partnerin Laura Engel produzieren außerdem Bühnenstücke und Live Konzerte von Filmmusiken wie z.B. „Danny Elfman’s Music From The Film’s of Tim Burton“, das seine Premiere in der Royal Albert Hall feierte und weltweit aufgeführt wurde. Richard war zudem Kreativdirektor und ausführender Produzent des gefeierten Konzerts „Disney’s The Little Mermaid in Concert at The Hollywood Bowl“. Richard Kraft und Laura Engel produzierten die mit einem Emmy-Award ausgezeichnete PBS Sendungen „Live From Lincoln Center – Danny Elfman’s Music From The Film‘s of Tim Burton“ und „Danny Elfman Halloween at The Hollywood Bowl – Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas in Concert – Live to Film”, die an zwei Abenden in Folge, am 31. Oktober und 1. November 2015, ausverkauft waren und im Oktober 2016 für drei Abende wieder aufgenommen wurden. Zusätzlich produzierten sie „Danny Elfman & Tim Burton 25th Anniversary Music Box“, für die sie eine Grammy Nominierung erhielten. Außerdem war Richard Kraft als Regisseur und Produzent bei „A Whole New World of Alan Menken“ tätig, das am Segerstrom Center for the Arts uraufgeführt wurde, sowie bei „Evil Dead Live in Concert: A Halloween Experience“ mit der Premiere am Theatre at Ace Hotel. Bevor er 1991 seine eigene Agentur gründete, war Richard Kraft als Agent bei ICM (International Creative Management) tätig und arbeitete dort mit einigen seiner persönlichen musikalischen Helden zusammen wie Jerry Goldsmith, Elmer Bernstein und Henry Mancini. Kraft leitete für einige Zeit Varese-Sarabande Records, wo er über 150 Soundtrack-Alben produzierte. Seine preisgekrönte Dokumentation „Finding Kraftland“ wurde bei über 75 Filmfestivals weltweit aufgeführt.
Idea
Richard Kraft has directed and/or produced Hollywood Bowl concert celebrations of Disney's Beauty & The Beast, Disney’s The Little Mermaid, Disney’s Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas, Willy Wonka & The Chocolate Factory and La La Land as well as Danny Elfman’s Music From The Films of Tim Burton which had its premiere at Royal Albert Hall and led to an Emmy-Winning Live at Lincoln Center television special which he executive produced. Kraft has also directed Alan Menken’s one-man show, A Whole New World of Alan Menken and Evil Dead in Concert. His feature documentary, Finding Kraftland has played at over 75 film festivals around the world. Additionally, he executive produced the historic Danny Elfman & Tim Burton 25th Anniversary Music Box which received a Grammy nomination for Best Box Set. Kraft was also behind the wildly successful, That’s From Disneyland: A Pop-Up Exhibit and Auction. Kraft is the co-owner of Kraft-Engel Management, one of the world’s leading agencies specializing in representing film, theatre, television and video game composers, songwriters and music supervisors.
Musikalische Leitung
Robin Davis, im englischen Exeter geboren, schloss zunächst ein Mathematikstudium an der Cambridge Universität ab, bevor er an der Royal Academy of Music in London Klavierbegleitung, Kammermusik sowie Solo Klavier studierte. Nach einem zweijährigen Engagement als Solo-Korrepetitor am Theater Dortmund war er als Kapellmeister und Assistent des Generalmusikdirektors am Oldenburgischen Staatstheater tätig. Dort dirigierte er u. a. die Produktionen „Salome“, „La Bohéme“, „Die Zauberflöte“, Rossinis „Il barbiere di Siviglia“, Strawinskys „L’histoire du soldat“, Wagners „Tristan und Isolde“, Verdis „Otello“ oder Brittens „Albert Herring“. Weiters leitete er das Jugendorchester Oldenburg. Zur Spielzeit 2015/2016 wechselte Robin Davis als Erster Kapellmeister und Studienleiter an das Theater Lüneburg und übernahm dort die Musikalische Leitung für Repertoirestücke wie u. a. Engelbert Humperdincks „Hänsel und Gretel“ und Musicalproduktionen wie Andrew Lloyd Webbers „Tell me on a Sunday“ und „Evita“. Engagements als Konzertpianist führten den Preisträger zahlreicher Wettbewerbe unter anderem nach Bermuda und Korea. Seit der Spielzeit 2017/2018 ist Robin Davis als Erster Kapellmeister am Salzburger Landestheater engagiert.
Musical director
Born in Exeter, England, Robin Davis graduated from Cambridge University with a degree in mathematics before studying piano accompaniment, chamber music and solo piano at the Royal Academy of Music in London. Following a two-year engagement as solo répétiteur at the Theater Dortmund, he became conductor and assistant to the general music director at the Oldenburgisches Staatstheater, where he conducted productions such as “Salome”, “La Bohéme”, “The Magic Flute”, Rossini’s “Il barbiere di Siviglia”, Strawinsky’s “L’histoire du soldat”, Wagner’s “Tristan und Isolde”, Verdi’s “Otello” and Britten’s “Albert Herring”. He was also conductor of the Oldenburg Youth Orchestra. With the 2015/2016 season Robin Davis became principal conductor and principal répétiteur at the Theater Lüneburg, where he served as musical director for repertoire productions including Engelbert Humperdinck’s “Hänsel und Gretel” and musical productions such as Andrew Lloyd Webber’s “Tell me on a Sunday” and “Evita”. As a concert pianist Davis has won many contests and has performed internationally, e.g. in Bermuda and Korea. Robin Davis has been principal conductor at the Salzburg State Theatre from the 2017/2018 season.
Inszenierung
Von 2011 bis 2017 war er Operndirektor des Salzburger Landestheaters. Zu seinen wichtigsten Regie-Arbeiten zählen „I am from Austria“, „Don Camillo & Peppone“ und „Der Besuch der alten Dame“ für die Vereinigten Bühnen Wien, „Carmen“ in der Felsenreitschule Salzburg sowie die Operette „Viktoria und ihr Husar“ für die Seefestspiele Mörbisch (ausgezeichnet mit dem Operettenpreis 2016 von BR-Klassik). Er inszenierte mittlerweile über 80 Opern, Operetten und Musicals, darunter „Die Zauberflöte“, „Hänsel und Gretel“ und „Die schöne Helena“ (Staatstheater Saarbrücken), „Madama Butterfly“, „La Traviata“ und „La Bohème“ (Haus für Mozart, Salzburg), „Der Graf von Monte Christo“ (UA, Theater St. Gallen), „Jekyll&Hyde“ und „West Side Story“ (Theater Magdeburg), „Kiss me, Kate“, „Frau Luna“, „Die Fledermaus“, „The Sound of Music“, „Greek“, „La Cage aux Folles“, „Jonny spielt auf“, „Fidelio“, „Il mondo della luna“, „Spamalot“ (Salzburger Landestheater), „Dällebach Kari“ und „Der Besuch der alten Dame“ (jeweils UA, Thuner Seespiele), „Die Fledermaus“ (Oper Nizza), „Hairspray“ (München, Merzig, Tecklenburg), „Sunset Boulevard“, „Cats“ und „Rebecca“ (Freilichtspiele Tecklenburg), die deutschsprachigen Erstaufführungen von „The Addams Family-Das Musical“ (Musik und Theater Saar) und „Shrek-Das Musical“ (Capitol Theater Düsseldorf), sowie die Uraufführung des Nachbarschaftsmusical „Zzaun!“ (Staatsoperette Dresden). Er war Geschäftsführer und künstlerischer Direktor des Berliner Schlossparktheaters und setzte dort die Europäische Erstaufführung des Broadway-Hits „Pinkelstadt“ („Urinetown-The Musical“), die Kollo-Operette „Wie einst im Mai“ und „Die Drei von der Tankstelle“ von Werner Richard Heymann in Szene. Später wechselte er als Artistic Project Manager zur Stage Entertainment nach Hamburg, wo er unter anderem an der Entwicklung der Musicals „Der Schuh des Manitu“ und „Ich war noch niemals in New York“ beteiligt war. Für die Vereinigten Bühnen Wien führte er bei den vielbeachteten halbszenischen Konzerten von „Das Phantom der Oper“ und „Love never dies“ die Regie. In der Dortmunder Westfalenhalle inszenierte er „Luther – Projekt der 1000 Stimmen“ von Michael Kunze und Dieter Falk. Von 2011 bis 2014 war er Vorstandsvorsitzender des Bundeswettbewerbs Gesang Berlin. Künftige Projekte u.a. sind: „Cinderella“ (Prinzregententheater München), „Die Entführung aus dem Serail“ (Musik und Theater Saar), „Meine Stille Nacht“ (Felsenreitschule Salzburg), „Big Fish“ (Musiktheater im Revier, Gelsenkirchen) und „Der Mann mit dem Lachen“ (Staatsoperette Dresden).
Director
Andreas Gergen was head of the opera division of the Salzburg State Theatre from 2011 to 2017. His most important productions as a director include “I am from Austria”, “Don Camillo & Peppone” and “The Visit” at the Vereinigte Bühnen Wien, “Carmen” at the Felsenreitschule in Salzburg as well as the operetta “Viktoria und ihr Husar” at the Seefestspiele Mörbisch (which won the 2016 BR-Klassik operetta award). In total he has directed more than 80 operas, operettas and musicals, including “The Magic Flute”, “Hänsel und Gretel” and “Die schöne Helena” (Staatstheater Saarbrücken), “Madama Butterfly”, “La Traviata” and “La Bohème” (Haus für Mozart, Salzburg), “The Count of Monte Cristo” (world premiere, Theater St. Gallen), “Jekyll&Hyde” and “West Side Story” (Theater Magdeburg), “Kiss me, Kate”, “Frau Luna”, “Die Fledermaus”, “The Sound of Music”, “Greek”, “La Cage aux Folles”, “Jonny spielt auf”, “Fidelio”, “Il mondo della luna”, “Spamalot” (Salzburg State Theatre), “Dällebach Kari” and “The Visit” (both world premieres, Thuner Seespiele), “Die Fledermaus” (Opéra de Nice), “Hairspray” (Munich, Merzig, Tecklenburg), “Sunset Boulevard”, “Cats” and “Rebecca” (Freilichtspiele Tecklenburg), the German-language premieres of “The Addams Family – The Musical” (Musik und Theater Saar) and “Shrek – The Musical” (Capitol Theater Düsseldorf) as well as the world premiere of “Zzaun!”, a musical about neighbourhood disputes (Staatsoperette Dresden). Gergen was managing director and artistic director of the Schlossparktheater in Berlin, where he staged the European premiere of the Broadway hit “Urinetown – The Musical”, the operetta “Wie einst im Mai” by Walter and Willi Kollo and “Die Drei von der Tankstelle” by Werner Richard Heymann. He then became artistic project manager at Stage Entertainment in Hamburg, where he was for instance involved in the development of the musicals “Der Schuh des Manitu” and “Ich war noch niemals in New York”. At the Vereinigte Bühnen Wien he directed the greatly successful semi-staged concert productions of “The Phantom of the Opera” and “Love never dies”. At the Westfalenhalle in Dortmund he staged “Luther – Projekt der 1000 Stimmen” by Michael Kunze and Dieter Falk. From 2011 to 2014 he chaired the board of the Bundeswettbewerb Gesang Berlin. Upcoming projects include “Cinderella” (Prinzregententheater, Munich), “Die Entführung aus dem Serail” (Musik und Theater Saar), “My Silent Night” (Felsenreitschule, Salzburg), “Big Fish” (Musiktheater im Revier, Gelsenkirchen) and “Der Mann mit dem Lachen” (Staatsoperette Dresden).
Rolle: Justin
Der gebürtige Kölner begann bereits im Alter von fünf Jahren Klavier zu spielen. Später erlernte Dominik autodidaktisch das Schlagzeug-, Gitarre- und Bassspielen, gründete eigene Rockbands und fungierte dort auch als Sänger, wobei sein Repertoire eine Vielzahl von Stilrichtungen umfasst. Im Alter von nur 19 Jahren wurde Dominik für die deutschsprachige Erstaufführung des Broadway-Hits „Frühlings Erwachen“ im Ronacher in Wien als Georg besetzt. Im Anschluss übernahm er die Titelrolle in „Buddy – Die Buddy Holly Story“ im Colosseum Theater in Essen und war im selben Jahr als Kosinsky in Friedrich Schillers „Die Räuber“ am Stadttheater Klagenfurt zu sehen. Zwei Jahre lang wirbelte er als wilder Kater und Publikumsliebling Rum Tum Tugger bei der Europa-Tournee von „Cats“, unter Regie von Londoner West End-Legende Gillian Lynn, über die Bühne. Am Deutschen Theater in München gab er den Charmebolzen Link Larkin in „Hairspray“ und spielte Clifford Bradshaw in der „Cabaret“ - Produktion des Gärtnerplatztheaters in München. 2013 verkörperte Dominik Henry in „Next to normal“ und gehörte damit zur Starcast der deutschsprachigen Erstaufführung dieses pulitzerpreis-gekrönten Meisterwerks. Im Sommer 2014 und 2015 war Dominik als außerirdischer Transvestit Dr. Frank‘n‘Furter in der „Rocky Horror Show“ auf dem Domplatz in Magdeburg und als Lucas Beineke in der deutschsprachigen Erstaufführung von „The Addams Family“ im Zeltpalast Merzig zu sehen. Bei der Weltpremiere von „Das Wunder von Bern“ im neu erbauten Stage Theater an der Elbe in Hamburg kreierte er den Siegtorschützen und Nationalhelden Helmut Rahn. 2016 feierte Dominik großen Erfolg als George Berger in der umjubelten Inszenierung von „Hair“ am Münchener Theater am Gärtnerplatz, sowie als Lancelot in Frank Wildhorns „Artus Excalibur“ im Rahmen der Freilichtspiele Tecklenburg. Im gleichen Jahr schlüpfte er des Weiteren in die Rolle des Che in „Evita“ am Stadttheater Darmstadt. Im Dezember 2017 feierte Dominik Premiere als Charlie Price in der deutschsprachigen Erstaufführung von „Kinky Boots“. Auch im Fernsehen war Dominik bereits zu erleben. So zum Beispiel in der Sat 1-Erfolgsserie „Danny Lowinsky“ an der Seite von Comedystar Annette Frier.
Justin
Born in Cologne, Dominik Hees began playing the piano at the age of five. He later taught himself to play drums, guitar and bass and founded several rock bands in which he also sang, with a repertoire that covered many different styles. When he was just 19 years old, Dominik was cast as Georg for the German-language premiere of the Broadway hit “Spring Awakening” at the Ronacher in Vienna. Next he took the title role in “Buddy – The Buddy Holly Story” at the Colosseum Theater in Essen and played Kosinsky in Friedrich Schiller’s “Die Räuber” at the Stadttheater Klagenfurt in the same year. For two years he delighted audiences as rambunctious cat Rum Tum Tugger in the European tour of “Cats”, directed by London West End legend Gillian Lynn. In Munich he also played heartthrob Link Larkin in “Hairspray” at the Deutsches Theater and Clifford Bradshaw in “Cabaret” at the Gärtnerplatztheater. In 2013 Dominik played Henry in the Pulitzer Prize-winning musical “Next to Normal”, making him a member of the star cast of the German-language premiere of this masterpiece. In the summers of 2014 and 2015 Dominik took the stage as extraterrestrial transvestite Dr. Frank N. Furter in “The Rocky Horror Show” at the Domplatz in Magdeburg and as Lucas Beineke in the German-language premiere of “The Addams Family” at the Zeltpalast Merzig. In the world premiere of “Das Wunder von Bern” at Hamburg’s newly built Stage Theater an der Elbe he portrayed national hero Helmut Rahn, who scored the winning goal for Germany in the 1954 World Cup Final. In 2016 Dominik had great success playing George Berger in a much-acclaimed production of “Hair” at the Theater am Gärtnerplatz in Munich, as well as Lancelot in Frank Wildhorn’s “Artus Excalibur” at the Freilichtspiele Tecklenburg. In the same year he also performed as Che in “Evita” at the Stadttheater Darmstadt. In December 2017 Dominik played the part of Charlie Price in the German-language premiere of “Kinky Boots”. Dominik is also familiar to TV audiences, for instance acting alongside star comedienne Annette Frier in the Sat 1 hit series “Danny Lowinsky”.
Rolle: Elisabeth
Milica Jovanovic hat Musical studiert an der Bayerischen Theaterakademie August Everding in München. Sie war 5 Jahre lang festes Mitglied des Ensembles am Staatstheater am Gärtnerplatz in München. Dort sang sie unter anderem die Eliza in „My Fair Lady“, Papagena in „Die Zauberflöte“ und Dorothy in „Zauberer von Oz“. Jovanovic hat diverse Gesangswettbewerbe gewonnen, unter anderem den Walter-Kaminsky-Preis beim Bundeswettbewerb Gesang und den 1. Preis beim M.U.T. - Wettbewerb in Klagenfurt 2011. Während ihrer Ausbildung gewann sie ein Musical-Stipendium der West LB, das ihr ermöglichte, an der Royal Academy of Music in London zu studieren. In London arbeitete Jovanovic unter anderem mit Sir Andrew Lloyd Webber an einem Workshop für „Love never dies“, der Fortsetzung des Musicals „Phantom der Oper“. Milica war als Betty Schaefer in der umjubelten Produktion von „Sunset Boulevard“ am Theater der Landeshauptstadt Magdeburg zu erleben. Weitere Rollen waren in Magdeburg die Eliza in „My Fair Lady“, bevor sie im Sommer 2012 bei den Festspielen in Bad Hersfeld in „Anatevka“ die Rolle der Hodel spielte. 2012/13 folgte die Rolle der Maria Rainer in „The Sound of Music“ in Salzburg und die Rolle der Hope in dem Musical „Anything goes“ am Staatstheater am Gärtnerplatz. Als Magnolia Hawks war sie im Sommer 2013 in Bad Hersfeld in dem Musical „Show Boat“ zu erleben. Am Staatstheater Wiesbaden gab sie ihr Rollendebüt in der Titelrolle des Musicals „Evita“, am Ronacher Theater in Wien brillierte sie in der Rolle der Christine Daaé in der konzertanten Fassung von „Love never dies“ und am Theater St. Gallen war Milica Jovanovic erneut die Hope in dem Stück „Anything goes“. Im Sommer 2014 war Milica Jovanovic als alternierende Kate in „Kiss me, Kate“ bei den Bad Hersfelder Festspielen unter der Regie von Stefan Huber zu sehen. An den Vereinigten Bühnen Wien stand Milica Jovanovic als Erstbesetzung der Winifred Banks in „Mary Poppins“ auf der Bühne. Im Sommer 2016 war sie als Guinevere in „Artus Excalibur“ bei den Freilichtspielen Tecklenburg zu erleben. Ab Oktober 2016 war Milica Jovanovic erneut an den Vereinigten Bühnen Wien zu sehen. Am Raimund Theater spielte sie die weiblichen Hauptrolle der Eleonore Schikaneder in der Welturaufführung von „Schikaneder“ unter der Regie von Musical-Legende Sir Trevor Nunn. Im Sommer 2017 bekam Milica Jovanovic viel Lob für die Rolle der Ich in dem Musical „Rebecca“ an den Freilichtspielen Tecklenburg (Regie von Andreas Gergen). Seit November 2017 ist Milica in dem Musical „Der kleine Horrorladen“ zu erleben. Unter der Regie von Ulrich Wiggers steht sie in der Rolle der Audrey am Theater Magdeburg auf der Bühne. Parallel ist sie weiterhin am Landestheater Salzburg in „The Sound of Music“ zu sehen. Diesen Sommer wird Milica die Fantine in dem Musical „Les Miserables“ an der Freilichtbühne Tecklenburg verkörpern.
Elisabeth
Milica Jovanovic studied musical theatre at the Bayerische Theaterakademie August Everding in Munich. She was a regular ensemble member of the Staatstheater am Gärtnerplatz in Munich for five years, where she for instance sang the roles of Eliza in “My Fair Lady”, Papagena in “The Magic Flute” and Dorothy in “The Wizard of Oz”. Jovanovic has won several singing contests, including the Walter Kaminsky Prize in the Bundeswettbewerb Gesang Berlin and first prize in the M.U.T. Contest in Klagenfurt in 2011. During her studies she won a musical theatre scholarship from West LB, enabling her to study at the Royal Academy of Music in London. While in London Jovanovic also worked with Sir Andrew Lloyd Webber in a workshop for “Love never dies”, the sequel to his musical “Phantom of the Opera”. Milica played Betty Schaefer in the hit production of “Sunset Boulevard” at the Theater der Landeshauptstadt in Magdeburg. In Magdeburg she also starred as Eliza in “My Fair Lady”, before playing the part of Hodel in “Anatevka” at the Bad Hersfeld Festival in the summer of 2012. In 2012/13 she performed as Maria Rainer in “The Sound of Music” in Salzburg and as Hope in the musical “Anything goes” at the Staatstheater am Gärtnerplatz. She took the stage in Bad Hersfeld in the summer of 2013 as Magnolia Hawks in the musical “Show Boat”. She gave her role debut in the title role of the musical “Evita” at the Staatstheater Wiesbaden, shone in the role of Christine Daaé in the concert production of “Love never dies” at the Ronacher in Vienna and reprised the role of Hope in “Anything goes” at the Theater St. Gallen. In the summer of 2014 Milica Jovanovic played the alternate leading role of Kate in “Kiss me, Kate”, directed by Stefan Huber, at the Bad Hersfeld Festival. Jovanovic was the first cast for Winifred Banks in “Mary Poppins” at the Vereinigte Bühnen Wien. In the summer of 2016 she played Guinevere in “Artus Excalibur” at the Freilichtspiele Tecklenburg. In October 2016 Milica Jovanovic returned to the Vereinigte Bühnen Wien, playing the female lead Eleonore Schikaneder in the world premiere of “Schikaneder” at the Raimund Theater, staged by legendary musical director Sir Trevor Nunn. In the summer of 2017 Milica Jovanovic was highly praised for her performance as Ich in the musical “Rebecca” (directed by Andreas Gergen) at the Freilichtspiele Tecklenburg. Since November 2017 Milica has been enthralling audiences at the Theater Magdeburg as Audrey in the musical “Little Shop of Horrors”, directed by Ulrich Wiggers. Simultaneously she continues to perform in “The Sound of Music” at the Salzburg State Theatre. In the summer of 2018 Milica Jovanovic will play Fantine in the musical “Les Misérables” on the open air stage in Tecklenburg.
Rolle: Großvater Kurt
Pavel Fieber studierte von 1960 bis 1964 an der Universität Erlangen und an der Universität Wien Psychologie. Von 1962 bis 1964 studierte er zusätzlich Schauspiel, Regie und Musical am Wiener Max-Reinhardt-Seminar und erhielt eine Gesangsausbildung an der Akademie für Musik und Darstellende Kunst Wien, unter anderem bei Leonie Rysanek, später auch in Wiesbaden bei Karl Liebl. 1965 trat er in Wien sein erstes Engagement als Schauspieler am Theater der Courage und Theater im Centrum an. 1967 spielte er an den Städtischen Bühnen Lübeck unter anderem Dunois in Die heilige Johanna. Von 1968 bis 1972 war er als Schauspieler, Regisseur und zuletzt kommissarischer Oberspielleiter an den Städtischen Bühnen Mainz aktiv. Von 1969 bis 1972 leitete er gleichzeitig die Opernschule am Peter-Cornelius-Konservatorium der Stadt Mainz und gründete das Theater an der Mainzer Universität. Seine wichtigste Inszenierung in dieser Zeit war 1969 George Taboris „Die Kannibalen.“ Von 1972 bis 1974 war Fieber Oberspielleiter am Theater Oberhausen, von 1974 bis 1978 am Stadttheater Ingolstadt. Er inszenierte mehrere Erst- und Uraufführungen von Pavel Kohout und Václav Havel. 1970 wurde er in der Tschechoslowakei zur Persona non grata erklärt und erhielt einige Zeit keine Einreisegenehmigung. Von 1978 bis 1985 arbeitete er als freier Schauspieler und Regisseur unter anderem am Theater Wuppertal, am Theater Bonn, am Schauspielhaus Düsseldorf, am Theater des Westens in Berlin, an der Staatsoper Hannover, an den Staatstheatern in Karlsruhe, Darmstadt und Stuttgart. Von 1985 bis 1991 war Fieber Intendant am Theater Ulm. Hier inszenierte er im Schauspiel u. a. „Nathan der Weise“, „Der Bockerer“ und „Hamlet“ sowie Opern und Musicals. Von 1991 bis 1997 wirkte er als Intendant am Pfalztheater Kaiserslautern. Inszenierungen dort waren zum Beispiel „Romeo und Julia“, „Othello“ und „Wozzeck“. 1997 wechselte er als Generalintendant an das Badische Staatstheater Karlsruhe, wo er bis 2002 amtierte. Von 2000 bis 2003 übernahm er zudem die künstlerische Leitung der Luisenburg-Festspiele in Wunsiedel. Im Jahr 2004 wurde er Intendant der Burgfestspiele Mayen. Es folgten Engagements u. a. am Landestheater Salzburg und am Volkstheater Wien. Fiebers Paraderolle als Schauspieler war die des Professor Higgins in dem Musical „My Fair Lady“, den er an zahlreichen Theatern verkörperte. Gelegentlich übernahm er auch Rollen im Film und Fernsehen, so z. B. 2008 in „Der Komödienstadel - Der letzte Bär von Bayern“.
Kurt
Pavel Fieber studied psychology at the University of Erlangen and the University of Vienna from 1960 to 1964. From 1962 to 1964 he also studied acting, directing and musical theatre at the Max Reinhardt Seminar in Vienna and took singing classes at the University of Music and Performing Arts Vienna, for instance with Leonie Rysanek, and later also with Karl Liebl in Wiesbaden. In 1965 he had his first roles as an actor at the Theater der Courage and the Theater im Centrum in Vienna. In 1967 he performed at the Städtische Bühnen Lübeck, for instance playing Dunois in “Saint Joan”. From 1968 to 1972 he worked as actor, director and eventually temporary chief director at the Städtische Bühnen Mainz. From 1969 to 1972 he was also director of the opera school at the Peter Cornelius Conservatory in Mainz and founded the theatre company at the University of Mainz. His most important production in these years was George Tabori’s “The Cannibals” in 1969. From 1972 to 1974 Fieber was chief director at the Theater Oberhausen and from 1974 to 1978 he held the same position at the Stadttheater Ingolstadt. He staged several premieres and world premieres of plays by Pavel Kohout and Václav Havel. In 1970 he was declared persona non grata in the Czech Republic and was banned from entering the country for an extended period of time. From 1978 to 1985 he worked as a free-lance actor and director at theatres including the Theater Wuppertal, the Theater Bonn, the Schauspielhaus Düsseldorf, the Theater des Westens in Berlin, the Staatsoper Hannover and the state theatres in Karlsruhe, Darmstadt and Stuttgart. From 1985 to 1991 Fieber was artistic director of the Theater Ulm, where he staged plays such as “Nathan the Wise”, “Der Bockerer” and “Hamlet” as well as several operas and musicals. From 1991 to 1997 he was artistic director of the Pfalztheater Kaiserslautern, where his productions included “Romeo and Juliet”, “Othello” and “Wozzeck”. In 1997 he became general artistic director of the Badisches Staatstheater Karlsruhe, a position he held until 2002. From 2000 to 2003 he also served as artistic director of the Luisenburg Festival in Wunsiedel. In 2004 he became artistic director of the Burgfestspiele Mayen. This was followed by engagements at the Salzburg State Theatre and the Volkstheater in Vienna, among other venues. Fieber’s most famed role as an actor was that of Professor Higgins in the musical “My Fair Lady”, which he played at many theatres. He also had occasional roles in films and TV productions, for instance in “Der Komödienstadel – Der letzte Bär von Bayern” in 2008.
Rolle: Eliot
Geboren und aufgewachsen in Neuwied, absolvierte Marco Dott seine Schauspielausbildung in München. Es folgten Engagements nach Bonn, Gelsenkirchen, Wuppertal, Basel, Bremen, Lübeck, Detmold und Kassel. Seit 2009 ist Marco Dott Mitglied des Schauspielensembles und Regisseur am Salzburger Landestheater und leitete vier Jahre die Sparte Junges Land. Er inszenierte u. a. „Oleanna“, „Momo“, „Die nackte Wahrheit“, „Die Kinder des Monsieur Mathieu“, „Zorn“, das Kreisler-Musical „Heute Abend: Lola Blau“ sowie „Die Macht der Gewohnheit“ von Thomas Bernhard. Als Musiktheaterregisseur inszenierte er Caldaras „Dafne“ und Rossinis „Il Turco in Italia“ und „Wiener Blut“. Als Schauspieler verkörperte er u.a. Lionel Logue in „The King's Speech“ und Carl Friedrich Gauß in „Die Vermessung der Welt“. Außerdem spielte er in „Ladies Night“, in „Romeo und Julia“, Herzog von Alba in „Don Carlos“, Odysseus in der „Ilias“, und brillierte als Garry/Roger in „Der nackte Wahnsinn“. Von 2014 bis 2017 begeisterte er mit der Musical-Comedy „Spanisch für Anfängerinnen“. Sein musikalisch-komödiantisches Talent stellte er auch im Musical „Annie“, als Historiker und Prinz Herbert in „Spamalot“, als Jacob im Musical „La Cage aux Folles“ sowie als Sigismund im „Weißen Rössl“ unter Beweis.
Eliot
Born and raised in Neuwied, Marco Dott studied acting in Munich. His subsequent engagements included theatres in Bonn, Gelsenkirchen, Wuppertal, Basel, Bremen, Lübeck, Detmold and Kassel. Since 2009 Marco Dott has been an ensemble member of the Salzburg State Theatre, where he headed the Young Theatre division for four years and has also worked as a director. His productions include “Oleanna”, “Momo”, “The Naked Eye”, “Les Choristes”, “Fury”, the musical “Heute Abend: Lola Blau” by Georg Kreisler as well as “Die Macht der Gewohnheit” by Thomas Bernhard. As a musical theatre director he for instance staged Caldara’s “Dafne”, Rossini’s “Il Turco in Italia” and “Wiener Blut”. His acting roles included Lionel Logue in “The King's Speech” and Carl Friedrich Gauß in “Measuring the World”. He also performed in “Ladies Night” and “Romeo and Juliet”, played the Duke of Alba in “Don Carlos”, Odysseus in the “Iliad” and excelled as Garry/Roger in “Noises Off”. From 2014 to 2017 he delighted audiences with the musical comedy “Spanisch für Anfängerinnen”. He also proved his musical and comedic talents in the musical “Annie”, as Historian and Prince Herbert in “Spamalot”, as Jacob in the musical “La Cage aux Folles” and as Sigismund in “White Horse Inn”.
Rolle: Laura / Musical-Ensemble
Eleonora Talamini studierte Tanzpädagogik an der Rotterdamer Dance Academy, B.D.E. (Bachelor of Dance Education) und ist sowohl als Darstellerin als auch in leitender Funktion tätig. Zu Beginn ihrer Karriere als Tänzerin war sie mehrere Jahre bei den Studio’s Aaalsmeer in Holland und Belgien tätig. Es folgten Bühnenengagements u.a. bei „A chorus line“ (Amsterdam), „Cats“ (Antwerpen), „Tanz der Vampire“, „Joseph“ und „Hair“ (Raimund Theater), „Falco meets Amadeus“ (Theater des Westens), „Jesus Christ Superstar“ (Musical Sommer Amstetten), „Fever“ (Wien) und „Fame“ (Theater St. Gallen, Stadttheater Klagenfurt). An der Komischen Oper in Berlin war sie in den Produktionen „Kiss me, Kate“, „Ball im Savoy“ sowie „Die Perlen der Cleopatra“ zu sehen. In der Funktion Assistant Choreographer betreute sie u.a. „König Ubu“ (Meran), „Gaudi“ (Alsdorf, Köln) „Falco meets Amadeus“ (Theater des Westens); Regieassistenz bei „Tenoritas“ (Hamburg), „Rockville“, „The Full Monty“ (Musical Sommer Amstetten, Dt. Theater München). Als Associate Choreographer zeichnete sie für „Jekyll and Hyde“ (Tour), „Dällebach Kari“ (Zürich), „Linie S1 (St. Pauli Theater), „Hinterm Horizont“ (Theater am Potsdamer Platz, TV-Promotion-Auftritte), „Cats“ (Freilichtspiele Tecklenburg), „Cats“ (Thunerseespiele), „Der Medicus“ (Musical Sommer Fulda) sowie „Annie“ und „Spamalot“ am Landestheater Salzburg) verantwortlich. Als Choreographin ist Eleonora Talamini u.a. für die MS Europa und „Best of Musical Highlights“ tätig.
Laura
Eleonora Talamini studied dance education at the Rotterdam Dance Academy, earning a B.D.E. (Bachelor of Dance Education), and is active as a performer and choreographer. Early in her dancing career she worked at the Studio’s Aaalsmeer in the Netherlands and Belgium for several years. This was followed by many stage engagements, for instance for “A chorus line” (Amsterdam), “Cats” (Antwerp), “Tanz der Vampire”, “Joseph” and “Hair” (Raimund Theater), “Falco meets Amadeus” (Theater des Westens), “Jesus Christ Superstar” (Musical Sommer Amstetten), “Fever” (Vienna) and “Fame” (Theater St. Gallen, Stadttheater Klagenfurt). At the Komische Oper in Berlin she took the stage in productions of “Kiss me, Kate”, “Ball im Savoy” and “Die Perlen der Cleopatra”. She also worked as assistant choreographer for several productions, including “Ubu Roi” (Merano), “Gaudi” (Alsdorf, Cologne) “Falco meets Amadeus” (Theater des Westens), and as assistant director for “Tenoritas” (Hamburg), “Rockville” and “The Full Monty” (Musical Sommer Amstetten, Deutsches Theater in Munich). As associate choreographer she was responsible for “Jekyll and Hyde” (tour), “Dällebach Kari” (Zurich), “Linie S1” (St. Pauli Theater), “Hinterm Horizont” (Theater am Potsdamer Platz, TV promo performances), “Cats” (Freilichtspiele Tecklenburg and Thunerseespiele), “The Physician” (Musical Sommer Fulda) as well as “Annie” and “Spamalot” at the Salzburg State Theatre. Eleonora Talamini also works as a choreographer for the MS Europa and “Best of Musical Highlights”.
Rolle: Hans
Geboren 1970 in Wien, absolvierte Sascha Oskar Weis seine Schauspielausbildung am Konservatorium seiner Heimatstadt unter Prof. Elfriede Ott. Singen und Tanzen erlernte er während seiner zehnjährigen Tätigkeit an deutschen Bühnen. Von 1993 bis 1997 war Weis Mitglied der Bühnen der Stadt Bielefeld und wirkte u. a. in den Produktionen „Klassenfeind“, „Hair“, „Clavigo“, „Engel in Amerika“ und als W. A. Mozart in Peter Shaffers „Amadeus“ mit. Über Koblenz („Cabaret“) kam er an das Theater des Westens in Berlin, wo er intensiv mit Musiktheater in Berührung kam und in der Produktion „30 60 90“ mitwirkte. Es folgten Engagements in Düsseldorf, an der Oper Bonn, dem Staatstheater Mainz, in Bern und in Essen. An diesen Häusern war er etwa als Danny in „Grease“, als Tony in der „West Side Story“, als Lucheni in „Elisabeth“, als Enjolras in „Les Miserables“, aber auch als Zawisch in Grillparzers „König Ottokars Glück und Ende“ oder als Mercutio in Shakespeares „Romeo und Julia“ zu sehen. Als Ensemblemitglied am Theater in der Josefstadt spielte Weis von 2003 bis 2005 u. a. Rollin in „Der grüne Kakadu“ (Regie: David Mouchtar-Samorai) und Cleante in „Der eingebildete Kranke“ (Regie: Claude Stratz). Seit 2004 ist er wiederholt bei den Festspielen Reichenau zu sehen, 2009 unter der Regie von Nicholas Ofczarek in Schnitzlers „Spiel im Morgengrauen“. In der Saison 2006/2007 debütierte er an der Wiener Volksoper als Jean-Michel in der Wiederaufnahme von „La Cage aux Folles“. 2008 war er bei den Vereinigten Bühnen Wien in „Die Habsburgischen“ zu sehen. Seit 2009/2010 ist Sascha Oskar Weis festes Ensemblemitglied am Landestheater Salzburg und war dort unter anderem als Mephisto in Goethes „Faust I“, als Leon in „Weh dem, der lügt“, als Zwirn in Nestroys „Lumpazivagabundus“, als Petruchio in „Kiss me, Kate“, oder auch in „Bei Anruf: Geld!“ von Michael Cooney und als Hofreiter in „Das weite Land“ von Arthur Schnitzler zu sehen. Darüber spielte er die Rolle des Mammon in der Festspielinszenierung von Hugo von Hofmannsthals „Jedermann“ auf dem Domplatz. In der Spielzeit 2013/2014 brillierte er als Mephisto in beiden Teilen des „Faust“ und wurde zum „Salzburger des Jahres“ gewählt. Als Mackie Messer war er in Brechts „Dreigroschenoper“ zu erleben. In der Spielzeit 2014/2015 spielte er den Leopold im „Weißen Rössl“ und erarbeitete mit Regisseur Michael Gampe Schnitzlers „Anatol“. Im Mysterienspiel vom „Verloren Sohn“ übernahm er die Rolle des Spielmachers. Im Musical „Annie“ spielte er die Rolle des betrügerischen Rooster, weiters war er in der Uraufführung „Der Trafikant“ und in „Leonce und Lena“ als Valerio, als Verteidiger in Schirachs „Terror“, oder in der Europäische Erstaufführung „Dry Powder“ zu erleben. Am Großprojekt „Dionysien – Theater. Spektakel. Rausch“, war er in der Inszenierung von Carl Philip von Maldeghem in der Felsenreitschule als Hermes in „Prometheus“ sowie als Erzähler im Oratorium „Oedipus rex“ beteiligt. Bei der Wettbewerbspräsentation „Freiheit des Lachens“, in der Komödie „Nackter Wahnsinn“ oder „Wie es euch gefällt“ kamen wiederum die musikalisch-komödiantischen Talente des Schauspielers zur Geltung. Im Sommer 2018 spielte Sascha Oskar Weis bereits zum 12. Mal bei den Festspielen Reichenau; die Produktion „Cella oder die Überwinder“ von Nicolaus Hagg feierte in einer Inszenierung von Michael Gampe grossen Erfolg bei Presse und Publikum.
Hans
Born in Vienna in 1970, Sascha Oskar Weis studied acting with Prof. Elfriede Ott at the Music and Arts University of the City of Vienna. He learned to sing and dance during his ten years of performing on German stages. From 1993 to 1997 Weis was an ensemble member of the Theater Bielefeld, where he performed in productions including “Klassenfeind”, “Hair”, “Clavigo”, “Angels in America” and as W. A. Mozart in Peter Shaffer’s “Amadeus”. Via Koblenz (“Cabaret”) he came to the Theater des Westens in Berlin, where he gathered much musical theatre experience and was part of the production “30 60 90”. This was followed by engagements in Düsseldorf, at the Oper Bonn, the Staatstheater Mainz, in Bern and in Essen. During these engagements he played roles including Danny in “Grease”, Tony in “West Side Story”, Lucheni in “Elisabeth”, Enjolras in “Les Misérables”, as well as Zawisch in Grillparzer’s “König Ottokars Glück und Ende” and Mercutio in Shakespeare’s “Romeo and Juliet”. As an ensemble member of the Theater in der Josefstadt Weis played many roles from 2003 to 2005, including Rollin in “Der grüne Kakadu” (director: David Mouchtar-Samorai) and Cleante in “The Imaginary Invalid” (director: Claude Stratz). Since 2004 he has performed repeatedly at the Reichenau Festival, for instance in Schnitzler’s “Spiel im Morgengrauen” in 2009, directed by Nicholas Ofczarek. In the 2006/2007 season he gave his debut at the Volksoper in Vienna as Jean-Michel in the revival of “La Cage aux Folles”. In 2008 he took the stage in “Die Habsburgischen” at the Vereinigte Bühnen Wien. Since 2009/2010 Sascha Oskar Weis has been a regular ensemble member of the Salzburg State Theatre, where he for instance played Mephisto in Goethe’s “Faust I”, Leon in “Weh dem, der lügt”, Zwirn in Nestroy’s “Lumpazivagabundus”, Petruchio in “Kiss me, Kate” and Hofreiter in Arthur Schnitzler’s “Das weite Land” and also appeared in Michael Cooney’s “Cash on Delivery”. In addition to that he played the role of Mammon in the Salzburg Festival’s production of Hugo von Hofmannsthal’s “Jedermann” at the Domplatz. In the 2013/2014 season he excelled as Mephisto in both parts of “Faust” and was voted “Person of the Year” in Salzburg. He also took the part of Mack the Knife in Brecht’s “Threepenny Opera”. In the 2014/2015 season he played Leopold in “White Horse Inn” and together with director Michael Gampe he developed a production of Schnitzler’s “Anatol”. He was the narrator in the mystery play of the “Prodigal Son”, played the role of dishonest Rooster in the musical “Annie”, participated in the world premiere of “Der Trafikant”, gave Valerio in “Leonce und Lena”, played the defence lawyer in Schirach’s “Terror” and was part of the European premiere of “Dry Powder”. In the grand “Dionysia” theatre festival in Salzburg’s Felsenreitschule, directed by Carl Philip von Maldeghem, Weis gave Hermes in “Prometheus” and the narrator in the oratorio “Oedipus rex”. The actor also showcased his musical and comedic talents in the presentation of the “Freedom of Laughter” contest, in the comedy “Noises Off” and in “As You Like It”. The summer of 2018 marked the 12th participation of Sascha Oskar Weis in the Reichenau Festival; Nicolaus Hagg’s version of “Cella oder die Überwinder”, directed by Michael Gampe, was a great success with critics and audiences.
Rolle: Baronin
Die gebürtige Münchnerin schloss ihre Ausbildung am Konservatorium Wien mit Auszeichnung ab. Seither Engagements u.a. an den Vereinigten Bühnen Wien (Ulla in „The Producers“, Evita in „Evita“), Stage Entertainment (Amneris in Elton John´s „Aida“), Münchener Gärtnerplatztheater (Lina Lamont in „Singin in the Rain“, Sheila in HAIR, Maria Magdalena in „Jesus Christ Superstar“), Volksoper Wien (Philia in „Die spinnen, die Römer“), Bad Hersfelder Festspiele (Sally Bowles in „Cabaret“), Domfestspiele Magdeburg (Fantine in „Les Misérables“), Theater St. Gallen (Reno Sweeney in „Anything goes“), Salzburger Landestheater (Polly Peachum in „Die Dreigroschenoper“, Bianca in „Kiss me, Kate“), Saarländisches Staatstheater (Lisa in „Jekyll&Hyde“). Bei der deutschsprachigen Erstaufführung des Broadway Musicals „Shrek“ war sie die Prinzessin Fiona. Beim Bundeswettbewerb Gesang Berlin errang sie 2007 den ersten Platz in der Kategorie Musical. Aktuell ist Bettina Mönch am Theater St. Gallen als Claire de Loone in „On the Town“, als Evita in „Evita“ an der Oper Bonn und als Gloria Mills in „Axel an der Himmelstür“ an der Wiener Volksoper zu erleben. In der Spielzeit 2018/19 wird sie an der Oper Bonn die Titelpartie in „Kiss me, Kate“ übernehmen.
Baroness
Born in Munich, Bettina Mönch graduated with distinction from the Music and Arts University of the City of Vienna. Since then her engagements have included the Vereinigte Bühnen Wien (Ulla in “The Producers”, Evita in “Evita”), Stage Entertainment (Amneris in Elton John’s “Aida”), the Gärtnerplatztheater in Munich (Lina Lamont in “Singin’ in the Rain”, Sheila in “Hair”, Maria Magdalena in “Jesus Christ Superstar”), the Volksoper in Vienna (Philia in “Die spinnen, die Römer”), the Bad Hersfeld Festival (Sally Bowles in “Cabaret”), the Domfestspiele Magdeburg (Fantine in “Les Misérables”), the Theater St. Gallen (Reno Sweeney in “Anything goes”), the Salzburg State Theatre (Polly Peachum in “The Threepenny Opera”, Bianca in “Kiss me, Kate”) and the Saarländisches Staatstheater (Lisa in “Jekyll&Hyde”). She played Princess Fiona in the German-language premiere of the Broadway musical “Shrek”. In 2007 she won first prize in the musical theatre category of the Bundeswettbewerb Gesang Berlin. Bettina Mönch is currently performing as Claire de Loone in “On the Town” at the Theater St. Gallen, as Evita in “Evita” at the Oper Bonn and as Gloria Mills in “Axel an der Himmelstür” at the Volksoper in Vienna. In the 2018/19 season she will sing the title role in “Kiss me, Kate” at the Oper Bonn.
Rolle: Mira
wurde in Kandel/Rheinland-Pfalz geboren. Erste schauspielerische Erfahrungen sammelte sie im Jugendclub des Sandkorn-Theaters in Karlsruhe. Ihre Ausbildung zur Schauspielerin erhielt sie an der EFAS Zürich. Während dieser Zeit spielte sie in diversen Produktionen, u. a. in „Alles nur aus Liebe“ von Alan Ayckbourn oder in „Furcht und Elend des Dritten Reiches“ von Bertolt Brecht und war bis 2012 als Leadsängerin der Band Funk-ò-meter aktiv. Sie drehte in Erfolgsserien wie „Der Landarzt“ und „Tatort“. Seit 2014 ist sie am Salzburger Landestheater engagiert und spielte hier u. a. in „Romeo und Julia“, die Hauptrolle Azime in der Uraufführung „Funny Girl“, in „Farm der Tiere“, in „King A“, in „Lulu“ sowie Jim Knopf in „Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer“. Ihre musikalischen und tänzerischen Fähigkeiten stellte sie u.a. im Musical-Ensemble von „Monty Python’s Spamalot“, in „Joseph and the amazing technicolor dreamcoat“ und in der Hauptrolle von „Kick it like Beckham“ unter Beweis.
Mira
Born in Kandel in Rhineland-Palatinate, Elisa Afie Agbaglah first began acting in the youth division of the Sandkorn Theater in Karlsruhe. She then studied acting at the EFAS in Zurich. During this time she participated in various productions, including “Things We Do for Love” by Alan Ayckbourn and “Fear and Misery of the Third Reich” by Bertolt Brecht, and performed as lead singer of the band Funk-ò-meter until 2012. She appeared in several successful TV series, such as “Der Landarzt” and “Tatort”. She has been an ensemble member of the Salzburg State Theatre since 2014, where she for instance performed in “Romeo and Juliet”, took the leading role of Azime in the world premiere of “Funny Girl”, acted in “Animal Farm”, “King A” and “Lulu” and played Jim Button in “Jim Button and Luke the Engine Driver”. She has also displayed her singing and dancing talents, for instance in the musical ensemble of Monty Python’s “Spamalot”, in “Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat” and in the leading role in “Bend it like Beckham”.
TERMINE
Voraufführung
Fr., 23.11.2018 | 19.00
Tickets
Premiere
Sa., 24.11.2018 | 19.00
Tickets
Do., 29.11.2018 | 20.00
Tickets
Sa., 01.12.2018 | 19.00
Tickets
Di., 04.12.2018 | 20.00
Tickets
Do., 06.12.2018 | 20.00
Tickets
Fr., 07.12.2018 | 20.00
Tickets
So., 09.12.2018 | 15.00
Tickets
Mi., 12.12.2018 | 20.00
Tickets
Do., 13.12.2018 | 20.00
Tickets
Sa., 15.12.2018 | 19.00
Tickets
So., 16.12.2018 | 15.00
Tickets
Di., 18.12.2018 | 20.00
Tickets
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